Monday, February 21, 2011

Bentuk-Bentuk Komunikasi Islam

Terdapat 4 bentuk momunikasi dalam Islam. Antaranya adalah :

1) Komunikasi dengan Allah (Hablum Minallah)
  
    Komunikasi dengan Allah merupakan tahap komunikasi yang paling tinggi darjat dan yang paling mulia dalam amalan manusia. Komunikasi tersebut dilakukan dalam bentuk vertikal dan secara terus menerus (langsung) .Kumunikasi ini dilakukan adalah bertujuan untuk mendekatkan diri manusia dengan Allah, memohon  petunjuk menyatakan sesuatu atau mengadu tentang masalah kehidupan, berterima kasih atau bersyukur, menyerah diri, memohon perlindungan, menyembah dan lain-lain. 

2) Komunikasi dengan sesama manusia (Hablum Minannas)

   Komunikasi sesama manusia berlaku dalam bentuk yang luas mencakupi berbagai aktiviti dalam kehidupan seperti komunikasi ,perdidikan, komunikasi keluarga, komunikasi dalam bentuk pekerjaan, dan sebgainya. 

3) Komunikasi manusia dengan alam sekitar.

   Komunikasi manusia dengan alam sekitar adalah perlu dilakukan oleh umat Islam sesuai dengan fungsi manusia menurut Islam sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Alam sekitar bermaksud sesuatu yang berada di sekitar kehidupan manusia seperti haiwan dan tumbuhan.

4) Komunikasi dengan diri sendiri

   Komunikasi dengan diri sendiri dapat dilakukan melalui proses bercakap dengan diri sendiri seperti proses berfikir dan menghisab diri.

No comments:

Post a Comment